Замінник набу: чим буде займатися нове бюро фінансової безпеки

Ще в 2017 році президент Петро Порошенко анонсував появу в Україні нового правоохоронного органу – нацбюро фінансової безпеки. 19 березня в ВР внесли законопроект №8157 про нову структуру. 105 сторінок законопроекту ще будуть коригувати депутати, але вже на стадії ескізу до майбутнього бюро висувають ряд претензій.

У статті розказано, чим буде займатися нова правоохоронна структура в численному пантеоні українських органів влади, хто буде її контролювати і чому діяльність нового бюро вступає в конфлікт з функціоналом НАБУ.

Чистити фінанси

Нацбюро фінансової безпеки (НБФБ) буде займатися оцінкою ризиків у фінансовій сфері, розслідуванням і розкриттям фінансових злочинів. Ініціатори законопроекту – п’ятеро депутатів, і першою в списку йде нардеп від БПП, глава комітету ВР з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна. У пояснювальній записці до об’ємного законопроекту вони вказують, що правоохоронці зараз неефективно протидіють загрозам фінансової безпеки. Значить, потрібно забрати у Державної фіскальної служби невластиві їй правоохоронні функції, скоротити підрозділи по захисту економіки в Нацполіціі, МВФ, СБУ. Державний бюджет, з урахуванням цих скорочень, потрібно перекроїти і за рахунок коштів, що звільнилися створити НБФБ.

З огляду на прийдешні скорочення, відразу стає зрозуміло, звідки візьмуться і співробітники нового бюро. У законопроекті немає фільтрів для колишніх правоохоронців, а значить, вони зможуть брати участь в конкурсі на заміщення вакантних посад.

“Я не виключаю, що більше 60% співробітників нової структури будуть з колишніх співробітників податкової міліції. Інших взяти ніде. Тут питання не корупції, просто люди з місяця не беруться – щоб стати професіоналом, потрібно час. Тому понад 60% буде зі складу колишньої податкової міліції або інших органів “, – вважає старший партнер адвокатської компанії “Кравець і партнери” Ростислав Кравець.

У структуру бюро увійдуть центральний апарат, сім територіальних органів і тренінговий центр. Чисельний склад не повинен перевищувати 4 тис. чоловік.

Серед завдань, які пропонують закріпити за НБФБ:

  • збір та систематизація інформації в сфері публічних фінансів;
  • визначення ризиків на підставі оцінки даних;
  • оцінка ризиків і загроз, складання прогнозів;
  • виявлення злочинних схем, технологій і механізмів, їх розкриття і розслідування
  • оцінка законодавства, складання аналітичних висновків рекомендацій для органів влади;
  • боротьба зі злочинністю в податковій, митній та бюджетній сферах.

Останній пункт – один з багатьох спірних: НБФБ буде наступати на п’яти Національному антикорупційному бюро.

Функціонал НАБУ

Автори законопроекту пропонують доповнити Кримінальний кодекс новою статтею 191-1 “Привласнення, розтрата або заволодіння бюджетними коштами шляхом зловживання службовим становищем”. У запропонованих змінах до Кримінального процесуального кодексу, детективи НБФБ будуть вести досудові розслідування таких злочинів. Тобто у НАБУ все ж відкусять частину роботи.

Але сфера інтересів бюро буде широка. Підслідність охоплює 33 статті Кримінального кодексу, зокрема порядок фінансування політпартій і агітації (ст. 159), зловживання владою і службовим становищем (ст. 364), службове підроблення (ст. 366), нецільове використання бюджетних коштів (ст. 210), випуск нормативних актів, які скорочують надходження до бюджету (ст. 211) і т.д.

У бюро буде необмежений доступ до інформації – список інформаційних ресурсів, який описаний в законопроекті, не є вичерпним, а там всі реєстри та бази даних. Тобто в зоні уваги НБФБ – вся економічна діяльність країни, яку здійснюють всі суб’єкти господарювання та фізичні особи.

“З’являється фінансово-силовий, фінансово-репресивний монстр. Очевидно, що це спроба реалізувати зміни на користь президента. Контроль над фінансами – ключова сфера, яка його цікавить найбільше. Саме тому він так пильно контролював банківську систему (мінус 100 банків). Той, хто зараз контролює фінанси, той контролюватиме вибори. Оскільки це формування виборчих фондів, таємне фінансування, контроль над бізнесменами, – каже директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики Руслан Бортник. – Фінансування нових антикорупційних органів – НАБУ і НАПКА – в останні два роки – це 2,3 млрд грн. Їм залишать теж саме фінансування, але покажуть, чим вони більше не будуть займатися. Не варто очікувати, що НАБУ закриють, але ми бачимо, що від нього системно відкушують частини повноважень: НАПКА, створене ГБР(Державне бюро розслідувань, – ред.), тепер НБФБ. Стратегія на удушення НАБУ, безумовно, простежується з боку влади”.

Помірний контроль

НБФБ очолюватиме директор. Термін його повноважень становитиме п’ять років і переобиратися він зможе не більше двох разів поспіль. Кандидатів на посаду директора відбиратиме конкурсна комісія з дев’яти членів – по три від президента, ВР і Кабміну. Комісія вибере 2-3 кандидатів, а остаточне рішення приймає вже президент. Він же і звільняє директора НБФБ. Функціонал ВР тут мінімальний: там хіба що можуть зробити подання на звільнення директора – для цього потрібна підтримка не менше 150 нардепів.

НБФБ буде підзвітною і президенту, і ВР. Щороку директор повинен буде подавати звіт про роботу бюро в парламент і гаранту. Але оскільки на президенті замикається керівництво, звітність формальна.

З громадським контролем теж є питання. При центральному апараті та територіальних органах бюро діятимуть громадські ради. Але їх функціонал важко назвати великим – вони будуть заслуховувати звіти про діяльність, робити висновки і вибирати зі свого складу однієї людини в кваліфікаційно-дисциплінарну комісію НБФБ. Решта функцій будуть прописані в положенні про громадську раду, а саме положення своїм указом прийме НБФБ. Тобто громадський контроль замикається на нормативці самого бюро.

Кваліфікаційно-дисциплінарні комісії будуть діяти при центральному апараті та територіальних підрозділах. Вони стежитимуть за проведенням конкурсу на вакантні посади і вести дисциплінарні провадження співробітників бюро. Але тут може бути перекіс голосів. У дисциплінарну комісію центрального апарату увійдуть сім осіб: чотирьох призначить директор НБФБ, двоє будуть представниками комітетів ВР (правоохоронного і з податкової і митної політики) і один – від громадської ради. Тобто при голосуванні більшість, так чи інакше, на користь НБФБ.

Змінювати та голосувати

“Сам законопроект рамковий, як і по іншим правоохоронним органам, – каже Ростислав Кравець. – Це загальні декларативні принципи. Єдине питання – можливість як органу досудового розслідування проводити оперативно-розшукову діяльність і мати доступ до зніманню інформації з каналів зв’язку. Це те, з чим зіткнулося і з чим має проблему НАБУ. Надалі ж усе залежатиме від того, як керівництво налагодить свою роботу: чи буде прислухатися до думки політичних лідерів або буде дотримуватися законодавства”.

Але законопроект ще повинен пройти всі парламентські кола, і за цей час НБФБ може як втратити, так і придбати функціонал.

Боротьба буде. Вона йде між Народним фронтом “, з одного боку, з іншого боку, є дві групи всередині влади: одна орієнтована на західних партнерів, друга – на оточення президента, – говорить Руслан Бортник. – Поки що вони між собою не до кінця погодили, хто буде доїти цю корову, хто і в яких параметрах контролюватиме цей орган, якими будуть його повноваження”.

Автор новини: Ганна Гончаренко

Джерело: newsone.ua

Юридична компанія «Абсолютний закон»