Штрафи родичів і таксистів запишуть на власника авто
Українські водії дізнаються, що таке квитанції під двірником і «листи щастя» за будь-яке порушення ПДР штраф на власника автомобіля.
Закон №5364, підписаний вчора Президентом, дозволяє поліцейським складати постанови за порушення дорожніх правил без присутності водія. І цей же документ повністю легалізує фото- і відеофіксацію дій порушників, з складанням протоколів та виписуванням штрафів, які називаються в народі «листами щастя». Новий документ вступить в силу через півроку, з початку вересня 2018 р Хоча його умовно називали законом про парковки, стосується він не тільки їх, але і безлічі інших аспектів ПДР.
Не врахували погоду
Цікаво, що документувати правопорушення на дорогах будуть не тільки поліцейські, але і муніципальні інспектори. За їх наводкою, наприклад, можуть евакуювати автомобіль не чекаючи патруля.
«Ну якщо порушення правил паркування можна і на смартфон зафіксувати, то факти по іншим пунктам ПДР будуть знімати міські камери. При неправильній або неоплаченій парковці (якщо евакуація авто не потрібна) паркувальний інспектор або поліцейський залишать квитанцію під двірником, а при порушенні на дорозі постанова прийде поштою », – розповів адвокат Вадим Володарський.
Якщо автомобіль все-таки відвезуть на штрафмайданчик, то треба буде діяти по-старому: оплатити штраф, щоб забрати авто, а потім вже доводити неправомірність тих чи інших дій правоохоронців.
Також під нову норму добре лягає і розроблений недавно чиновниками ГОСТ, який якраз і регламентує роботу камер «на стовпах» і переносних пристроїв на зразок Візира і ТруКама. Фіксувати всі правопорушення на них зможуть анонсовані поліцейськими «фантомні патрулі» (машини без розпізнавальних знаків).
За новими правилами, при оплаті штрафу протягом 10 днів, порушнику нададуть 50% знижку (штраф за неправильну парковку від 255 до 1700 грн.). Звичайно, якщо постанова встигне прийти поштою вчасно, адже камера може сфотографувати водія, а той навіть не буде знати про це.
Момент, який чиновники не передбачили – погода. Квитанції, залишені на лобовому склі порушника, можуть зіпсуватися від дощу, мокрого снігу і т.д., і стати просто не читабельними.
Штраф за «того хлопця»
Головна проблема автоматичної фіксації – це неможливість довести факт того, що саме власник авто був в момент порушення за кермом. Адже в нашій країні давно скасована довіреність, і водити авто з дозволу господаря може будь-який: як родич або друг, так і звичайний драйвер зі служби таксі.
Щоб вирішити цю проблему в новому законі вводиться поняття «належний користувач» – один або кілька людей, яким дозволено користуватися машиною. Повинен бути створений цілий реєстр. У нього господарі авто будуть вносити дані про своїх довірених осіб – подавши відповідну заяву в МВС.
«Незрозуміло як з’ясовуватимуть, хто саме порушив правила, якщо автомобілем користуються кілька осіб. Неясно і через який проміжок часу, після повідомлення поліції, інформація про нових користувачів буде відома всім патрульним і інспекторам з паркування. Ще майже повністю «перекривається» можливість передачі автомобіля на короткий проміжок часу без оформлення довіреності або договору. Адже в іншому випадку власнику буде важко довести, що порушив не він. Наприклад, якщо автомобіль був проданий за дорученням, а в потім перепродано ще кілька разів », – зазначив молодший юрист Eterna Law Філіп Тараненко.
До того ж звітувати про всіх користувачів автомобіля – це право, а не обов’язок водія, кажуть юристи. Ніхто не може змусити це зробити, і покарання за бездіяльність не буде.
До того ж, водій має повне право не свідчити проти близької людини. А драйвера, замовленого через службу таксі, він напевно взагалі не буде знати. У законі не уточнюється, як бути і в тому випадку, якщо свою участь у правопорушенні заперечує не тільки власник, але і «належний» користувач авто.
«Навряд чи це зупинить правоохоронців. Вони все одно будуть «вішати» штрафи на власника авто. Тому, швидше за все, починаючи з осені в і без того завантажені українські суди понесуть цілком виправдані позови. Вони хоч і будуть розглядатися місяцями, проте в підсумку правда виявиться на стороні водія. Кожна така постанова буде розбиватися об рішення Конституційного суду по персональній відповідальності, яким він давно ухвалив: штрафувати потрібно не власника, а конкретного водія », – каже Володарський.
Ризики при евакуації
У той же час страховики не бачать для себе великих ризиків в новому законі.
«Норми цього закону ніяк не вплинуть на умови договорів страхування: ні на автоцивілку, ні на КАСКО. Що стосується введення поняття «належний користувач» – на життя клієнтів це нововведення теж не відіб’ється, оскільки, наприклад, по нашому продукту КАСКО «All Risks», договір діє відносно будь-якої особи, яка має законне право управляти застрахованим автомобілем. Значить і виплата проводиться незалежно від винності особи при ДТП », – розповіла UBR.ua керуючий акціонер СК« Арсенал Страхування »Марина Авдєєва.
Не бачать небезпеки для своїх клієнтів і інші страховики. «Що стосується ризиків пошкодження авто при евакуації – у виконавців, наскільки я знаю, буде застрахована їх відповідальність. Саме для таких випадків. Тобто, страхова компанія виплатить за евакуатора збитки », – помітив в бесіді з UBR.ua начальник відділу зовнішніх комунікацій ІНГО Україна Олександр Мельничук.
Автор: Денис Вергун
Джерело: ubr.ua